SIKKERHED OG FESTIVALSTOLE

Foto: Patrick Møller

PRESSEMEDDELELSE PR. 27. JUNI 2019

SIKKERHEDSPLANLÆGNING

Det siger sig selv, at når 17.000 mennesker samles til én stor fest på et aflukket område, kræver det en del planlægning og koordinering. Foreningen bag Fyrværkeri Festival bruger derfor næsten et helt år på at få det hele til at gå op i en højere enhed og her tager sikkerhedsplanlægningen en stor del af tiden; ”Vi går rigtig meget op i sikkerhedsplanlægning og bruger lang tid på at gøre festivalen tryg og sikker for alle deltagere” udtaler festivaldirektør Mikael Andersen. Han fortæller endvidere, at der løbende er kontakt med Viborg Kommune, Midtjysk Brand & Redning, Politiet og regionens præhospital i både planlægningen og evaluering af festivalen. ”Det betyder rigtig meget, at vi har et godt samarbejde med de forskellige myndigheder. De skal i sidste ende give tilladelsen til at afholde Fyrværkeri Festival og de er jo eksperter i de regler og love der nu engang er, når man skal opbygge en festivalplads og afholde et stort musikarrangement” siger Mikael Andersen.

Festivalen benytter sig desuden af et professionelt vagtfirma og et sundhedsfagligt førstehjælpsberedskab, som udover at fungere som festivalens interne beredskab på arrangementsdagen også deltager aktivt i planlægningen og evalueringen af festivalen. Herudover er der tilknyttet diverse andre professionelle rådgivere, som hver især er eksperter på hvert deres område, og disse deltager naturligvis også i både planlægning og evaluering.

EVALUERINGSMØDE

Efter afholdelsen af Fyrværkeri Festival bliver der hvert år afholdt et stort evalueringsmøde, hvor alle myndigheder, festivalens interne beredskab samt diverse andre relevante leverandører bliver inviteret til at deltage. På evalueringsmødet i 2018 blev festivalen som helhed gennemgået, men det helt store punkt på mødet var sikkerhed; ”2018 var jo det første år i Viborg og ingen af os kendte derfor pladsen ordentlig. Derfor var vi alle blevet klogere efter afholdelsen af Fyrværkeri Festival 2018 og vi havde derfor flere punkter som skulle diskuteres på det fælles evalueringsmøde” fortæller Mikael Andersen. På evalueringsmødet blev der blandt andet talt om belysning af pladsen, da flere, både publikum, medhjælpere og myndigheder, havde oplevet pladsen som værende meget mørk sidst på aftenen; ”Det blev på mødet diskuteret, hvordan belysningsproblemet helt præcist skulle løses og det har vi selvfølgelig taget højde for til festivalen i år. Der kommer derfor mange flere lyskæder og mere hyggebelysning på festivalpladsen, men der kommer også flere lysmaster, så hele pladsen kan blive lyst ordentlig op” udtaler Mikael Andersen.

INGEN FESTIVALSTOLE

En anden ting der blev diskuteret på evalueringsmødet var festivalstolene. Til Fyrværkeri Festival 2018 måtte alle tage en festivalstol med ind på pladsen. På pladsen var der afmærkede områder, hvor publikum måtte placere sig med sin festivalstol, og vagter cirkulerede rundt og prøvede at styre dette. Det viste sig dog at være en svær opgave og festivalstolene endte med at skabe en barriere mellem størstedelen af pladsen og den ordinære udgang. Det kunne have endt i en farlig situation og derfor har arrangørerne nu taget konsekvensen af dette: ”De mange festivalstole udgjorde i 2018 en sikkerhedsrisiko og derfor er det, med input fra myndighederne og vores interne beredskab, blevet besluttet, at det til Fyrværkeri Festival 2019 ikke er tilladt at medbringe festivalstole” siger Mikael Andersen og fortsætter ”Vi vil simpelhent ikke gå på kompromis med sikkerheden og derfor er et forbud mod festivalstolene den bedste løsning”. Det vil være tilladt at medbringe et tæppe, som man kan sidde på, og festivaldirektøren lover, at der bliver lavet rigtig mange andre former for siddepladser og at der allerede er bestilt ekstra mange bord-bænkesæt: ”Alle får mulighed for at hvile stængerne i løbet af dagen”.

Fyrværkeri Festival 2019 afholdes lørdag den 31. august på Viborg Dyrskueplads. Alle billetter kan købes online på www.fyrfest.dk

PRESSEMEDDELELSE PR. 27. JUNI 2019

SIKKERHEDSPLANLÆGNING

Det siger sig selv, at når 17.000 mennesker samles til én stor fest på et aflukket område, kræver det en del planlægning og koordinering. Foreningen bag Fyrværkeri Festival bruger derfor næsten et helt år på at få det hele til at gå op i en højere enhed og her tager sikkerhedsplanlægningen en stor del af tiden; ”Vi går rigtig meget op i sikkerhedsplanlægning og bruger lang tid på at gøre festivalen tryg og sikker for alle deltagere” udtaler festivaldirektør Mikael Andersen. Han fortæller endvidere, at der løbende er kontakt med Viborg Kommune, Midtjysk Brand & Redning, Politiet og regionens præhospital i både planlægningen og evaluering af festivalen. ”Det betyder rigtig meget, at vi har et godt samarbejde med de forskellige myndigheder. De skal i sidste ende give tilladelsen til at afholde Fyrværkeri Festival og de er jo eksperter i de regler og love der nu engang er, når man skal opbygge en festivalplads og afholde et stort musikarrangement” siger Mikael Andersen.

Festivalen benytter sig desuden af et professionelt vagtfirma og et sundhedsfagligt førstehjælpsberedskab, som udover at fungere som festivalens interne beredskab på arrangementsdagen også deltager aktivt i planlægningen og evalueringen af festivalen. Herudover er der tilknyttet diverse andre professionelle rådgivere, som hver især er eksperter på hvert deres område, og disse deltager naturligvis også i både planlægning og evaluering.

EVALUERINGSMØDE

Efter afholdelsen af Fyrværkeri Festival bliver der hvert år afholdt et stort evalueringsmøde, hvor alle myndigheder, festivalens interne beredskab samt diverse andre relevante leverandører bliver inviteret til at deltage. På evalueringsmødet i 2018 blev festivalen som helhed gennemgået, men det helt store punkt på mødet var sikkerhed; ”2018 var jo det første år i Viborg og ingen af os kendte derfor pladsen ordentlig. Derfor var vi alle blevet klogere efter afholdelsen af Fyrværkeri Festival 2018 og vi havde derfor flere punkter som skulle diskuteres på det fælles evalueringsmøde” fortæller Mikael Andersen. På evalueringsmødet blev der blandt andet talt om belysning af pladsen, da flere, både publikum, medhjælpere og myndigheder, havde oplevet pladsen som værende meget mørk sidst på aftenen; ”Det blev på mødet diskuteret, hvordan belysningsproblemet helt præcist skulle løses og det har vi selvfølgelig taget højde for til festivalen i år. Der kommer derfor mange flere lyskæder og mere hyggebelysning på festivalpladsen, men der kommer også flere lysmaster, så hele pladsen kan blive lyst ordentlig op” udtaler Mikael Andersen.

INGEN FESTIVALSTOLE

En anden ting der blev diskuteret på evalueringsmødet var festivalstolene. Til Fyrværkeri Festival 2018 måtte alle tage en festivalstol med ind på pladsen. På pladsen var der afmærkede områder, hvor publikum måtte placere sig med sin festivalstol, og vagter cirkulerede rundt og prøvede at styre dette. Det viste sig dog at være en svær opgave og festivalstolene endte med at skabe en barriere mellem størstedelen af pladsen og den ordinære udgang. Det kunne have endt i en farlig situation og derfor har arrangørerne nu taget konsekvensen af dette: ”De mange festivalstole udgjorde i 2018 en sikkerhedsrisiko og derfor er det, med input fra myndighederne og vores interne beredskab, blevet besluttet, at det til Fyrværkeri Festival 2019 ikke er tilladt at medbringe festivalstole” siger Mikael Andersen og fortsætter ”Vi vil simpelhent ikke gå på kompromis med sikkerheden og derfor er et forbud mod festivalstolene den bedste løsning”. Det vil være tilladt at medbringe et tæppe, som man kan sidde på, og festivaldirektøren lover, at der bliver lavet rigtig mange andre former for siddepladser og at der allerede er bestilt ekstra mange bord-bænkesæt: ”Alle får mulighed for at hvile stængerne i løbet af dagen”.

Fyrværkeri Festival 2019 afholdes lørdag den 31. august på Viborg Dyrskueplads. Alle billetter kan købes online på www.fyrfest.dk

Be the first to comment

Leave a Reply