Kaffefirma laver skole for innovation

Idéerne blomstrer blandt Peter Larsen Kaffes unge medarbejdere. De skal nu sættes i system og bidrage til at skabe fremtidens kaffeløsninger.

Den danske kaffeproducent Peter Larsen Kaffe går nye veje og uddanner sine medarbejder til at tage del i udviklingsarbejdet.

“Det haster med udviklingen af nye løsninger og produkter i kaffebranchen. Vi får masser idéer hele tiden, og dem skal vi blive ved med at udvikle. Men vi skal gøre det mere systematisk, og vi skal sørge for at involvere alle typer medarbejdere, ” lægger udviklingschef Lars Aaen Thøgersen fra Peter Larsen Kaffe ud.

Selskabet leverer gode resultater. Blandt andet har Peter Larsen Kaffe siden 90’erne arbejdet målrettet på at udbrede økologien, og firmaet står i dag bag mere end 30% af den økologiske kaffe, som forbruges i Danmark. En position som skal videreudvikles, og det skal ske med innovation, og ved at forstærke positionen som Danmarks nytænkende kaffefirma.

“Vi har en mission om at trække kaffebranchen i en mere bæredygtig retning. Dette gør vi kun ved at skabe nyudvikling og tænke anderledes løsninger. Med dette tiltag bygger vi et lag ovenpå vores dygtige barristaer og team af dedikerede medarbejdere. Udover oplæringen i at brygge lækker økologisk kaffe, udrustes de med værktøjerne til at opsnappe trends, impulser, strømninger og til at bearbejde de gode idéer som opstår. Som enkeltperson og som team,” fortæller Lars Aaen Thøgersen.

I sidste weekend af januar inviteres sommerens barristaer på Peter Larsen Kaffes innovationsskole. En to-dages træningscamp, som er basismodul for innovationsskolens forløb. Her trænes barristaerne i at skabe forbedringer gennem nytænkning. Metoden der bruges hedder 1925 modellen og er udviklet af Carsten Borch. Den bruges både i firmaer, forvaltninger, forsvaret og folkeskolen.

“Vi har valgt 1925 modellen fordi den er struktureret, letforståelig, overskuelig og fordi den giver diplom på personalets kundskaber – et add-on til de ansattes CV. Vi vil gerne omfavne det moderne arbejdsmarked og de muligheder, som opstår ved at have mange unge tilknyttet vores organisation. Hos Peter Larsen Kaffe beskæftiger vi flere hundrede unge mennesker. Udover at levere kaffe til folket, så er vores berettigelse også, at vi konstant kan innovere. Derfor vil vi remixe de idéer vores frivillige, vores fastansatte og samfundet omkring os producerer, så vi bliver bedre til at kværne idéer om til forbedringer og nye løsninger,” slutter Lars Aaen Thøgersen.

Den danske kaffeproducent Peter Larsen Kaffe går nye veje og uddanner sine medarbejder til at tage del i udviklingsarbejdet.

“Det haster med udviklingen af nye løsninger og produkter i kaffebranchen. Vi får masser idéer hele tiden, og dem skal vi blive ved med at udvikle. Men vi skal gøre det mere systematisk, og vi skal sørge for at involvere alle typer medarbejdere, ” lægger udviklingschef Lars Aaen Thøgersen fra Peter Larsen Kaffe ud.

Selskabet leverer gode resultater. Blandt andet har Peter Larsen Kaffe siden 90’erne arbejdet målrettet på at udbrede økologien, og firmaet står i dag bag mere end 30% af den økologiske kaffe, som forbruges i Danmark. En position som skal videreudvikles, og det skal ske med innovation, og ved at forstærke positionen som Danmarks nytænkende kaffefirma.

“Vi har en mission om at trække kaffebranchen i en mere bæredygtig retning. Dette gør vi kun ved at skabe nyudvikling og tænke anderledes løsninger. Med dette tiltag bygger vi et lag ovenpå vores dygtige barristaer og team af dedikerede medarbejdere. Udover oplæringen i at brygge lækker økologisk kaffe, udrustes de med værktøjerne til at opsnappe trends, impulser, strømninger og til at bearbejde de gode idéer som opstår. Som enkeltperson og som team,” fortæller Lars Aaen Thøgersen.

I sidste weekend af januar inviteres sommerens barristaer på Peter Larsen Kaffes innovationsskole. En to-dages træningscamp, som er basismodul for innovationsskolens forløb. Her trænes barristaerne i at skabe forbedringer gennem nytænkning. Metoden der bruges hedder 1925 modellen og er udviklet af Carsten Borch. Den bruges både i firmaer, forvaltninger, forsvaret og folkeskolen.

“Vi har valgt 1925 modellen fordi den er struktureret, letforståelig, overskuelig og fordi den giver diplom på personalets kundskaber – et add-on til de ansattes CV. Vi vil gerne omfavne det moderne arbejdsmarked og de muligheder, som opstår ved at have mange unge tilknyttet vores organisation. Hos Peter Larsen Kaffe beskæftiger vi flere hundrede unge mennesker. Udover at levere kaffe til folket, så er vores berettigelse også, at vi konstant kan innovere. Derfor vil vi remixe de idéer vores frivillige, vores fastansatte og samfundet omkring os producerer, så vi bliver bedre til at kværne idéer om til forbedringer og nye løsninger,” slutter Lars Aaen Thøgersen.

Be the first to comment

Leave a Reply