Helikopterplatform på plads i Skejby

En gigantisk 55 tons tung ny helikopterlandingsplads blev tirsdag aften løftet på plads ved hjerteafdelingen på Aarhus Universitetshospital i Skejby. Foto: Michael Harder, Aarhus Universitetshospital.

En gigantisk stålkonstruktion på 55 tons blev tirsdag aften løftet på plads ved Aarhus Universitetshospital i Skejby. Her skal den fremover fungere som helikopterlandingsplads ved hospitalets Hjerteafdeling.

En kolo-enorm ufo-lignende stålkonstruktion svævede tirsdag aften over Aarhus Universitetshospital i Skejby. Med en diameter på knap 30 meter og en kampvægt på 55 tons var det et imponerende syn, da platformen til den kommende helikopterlandingsplads ved Hjerteafdelingen blev løftet på plads.

Platformen er den seneste tid ankommet i mange mindre dele, som herefter er blevet samlet til én gigantisk stålkonstruktion. Tirsdagens løft var det tungeste og mest komplicerede i hospitalsbyggeriets historie, og Danmarks absolut største mobilkran var derfor på plads til at klare den svære opgave.

Et kvarter efter de 55 tons stål slap asfalten, var den nye platform på plads 15 meter over jorden. Her skal den hænge i kranen i op mod ti timer, mens den monteres på sin ‘stamme’. Når monteringen af selve platformen er afsluttet, går byggeriet af platformens kontroltårn i gang. Kontroltårnet bliver forbundet med platformen med en gangbro og rummer desuden den elevator, der skal fragte patienterne direkte ned til Hjerteafdelingen. Kontroltårnet skal efter planen stå færdig i september.

Første helikopter lander i november

Den nye helikopterplatform er placeret i umiddelbar nærhed af Hjerteafdelingen på Aarhus Universitetshospital i Skejby og skal efter planen være klar til brug fra november 2017.

Platformen er en gave fra TrygFonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene formål. Kontroltårn, gangbro og elevatortårn finansieres af Region Midtjylland.

Hjerteafdelingens helikopterplatform bliver ikke ene om at betjene hospitalet i Skejby. Hospitalet er nemlig også i gang med at etablere en helikopterplatform på taget af et nybygget p-hus ved Akutafdelingen. Denne forventes færdig i slutningen af 2017.

En gigantisk stålkonstruktion på 55 tons blev tirsdag aften løftet på plads ved Aarhus Universitetshospital i Skejby. Her skal den fremover fungere som helikopterlandingsplads ved hospitalets Hjerteafdeling.

En kolo-enorm ufo-lignende stålkonstruktion svævede tirsdag aften over Aarhus Universitetshospital i Skejby. Med en diameter på knap 30 meter og en kampvægt på 55 tons var det et imponerende syn, da platformen til den kommende helikopterlandingsplads ved Hjerteafdelingen blev løftet på plads.

Platformen er den seneste tid ankommet i mange mindre dele, som herefter er blevet samlet til én gigantisk stålkonstruktion. Tirsdagens løft var det tungeste og mest komplicerede i hospitalsbyggeriets historie, og Danmarks absolut største mobilkran var derfor på plads til at klare den svære opgave.

Et kvarter efter de 55 tons stål slap asfalten, var den nye platform på plads 15 meter over jorden. Her skal den hænge i kranen i op mod ti timer, mens den monteres på sin ‘stamme’. Når monteringen af selve platformen er afsluttet, går byggeriet af platformens kontroltårn i gang. Kontroltårnet bliver forbundet med platformen med en gangbro og rummer desuden den elevator, der skal fragte patienterne direkte ned til Hjerteafdelingen. Kontroltårnet skal efter planen stå færdig i september.

Første helikopter lander i november

Den nye helikopterplatform er placeret i umiddelbar nærhed af Hjerteafdelingen på Aarhus Universitetshospital i Skejby og skal efter planen være klar til brug fra november 2017.

Platformen er en gave fra TrygFonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene formål. Kontroltårn, gangbro og elevatortårn finansieres af Region Midtjylland.

Hjerteafdelingens helikopterplatform bliver ikke ene om at betjene hospitalet i Skejby. Hospitalet er nemlig også i gang med at etablere en helikopterplatform på taget af et nybygget p-hus ved Akutafdelingen. Denne forventes færdig i slutningen af 2017.

Be the first to comment

Leave a Reply